Ads 468x60px

неділя, 7 лютого 2016 р.

УКРАЇНА У ПОДІЯХ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ТА ВЕЛИКОЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ВОЄН, 5 клас (урок-екскурсія до музею)

Мета:
  • охарактеризувати події Другої світової та Великої Вітчизняної воєн;
  • розвивати навички роботи з текстовими та візуальними джерелами інформації;
  • удосконалити навички складання опорно-логічних схем;
  • сприяти патріотичному вихованню учнів.
  • формувати в учнів хронологічну, просторову, інформаційну, мовленнєву, логічну компетентності.
Обладнання: підручник О.І. Пометун “Історія України”, презентації, карта, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні повинні знати:
  • що таке Друга світова та Велика Вітчизняна війна;
  • роки Другої світової та Великої Вітчизняної воєн;
  • основні події війни на території України;
  • основні поняття: Голокост, гетто, Рух Опору, “новий порядок”, план “Ост”, план “Барбароса”, коаліція, нацисти, УПА.
  • імена героїв війни.
Вміти:
  • установлювати тривалість і хронологічну послідовність Другої світової та Великої Вітчизняної воєн;
  • працювати з історичними джерелами;
  • показувати основні події війни на історичній карті;
  • висловлювати особисте ставлення щодо виучуваних історичних подій.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Сьогодні на уроці ми здійснемо подорож у віртуальний музей. Але, для того щоб потрапити у музей нам потрібно придбати квитки. Щоб отримати квитки потрібно відповісти на запитання. (Перейти)
  1. Що означає слово “музей”?
  2. Що таке експонат?
  3. Як називають робітників музею?
  4. Де і коли виник перший музей?
  5. Які є види музеїв?
  6. Що таке документ?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Методчарівна торбинка:
  • Поясніть, яким чином ці предмети можуть стосуватись теми нашої екскурсії? (учні виймають каску, шолом танкіста, муляж гранати)
  • Що вам вже відомо про події Другої світової та Великої Вітчизняної воєн?
IV. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.
Учитель оголошує тему уроку, записану на дошці, і разом з учнями формулює очікувані результати:На уроці ми дізнаємося....
  • Сьогодні на уроці ми спробуємо довести, що війна є найтяжчим випробовуванням для країни.
V. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: перший зал присвячено початку та розгортання Другої світової та Великої Вітчизняної воєн. Учні-екскурсоводи, яким було задано превентивне завдання, показують презентацію “Початок та розгортання Другої світової та Великої Вітчизняної воєн”. (Перейти)
По завершенню презентації вчитель пропонує учням дати відповіді на запи- тання, які допоможуть скласти опорно-логічну схему “Початок та розгор- тання Другої світової та Великої Вітчизняної воєн”. (евристична бесіда)
Запитання:
  1. Коли і якою подією розпочалась Друга світова війна?
  2. Яку війну називають світовою?
  3. Коли і якою подією розпочалась Велика вітчизняна війна?
  4. Які держави захопила Німеччина протягом 1939-1941 рр.?
  5. Коли і де опинились західноукраїнські землі?
  6. Яка група німецької армії мала захопити Україну?
  7. В якому році було окуповано Україну?
  8. В якому році утворилась антигітлерівська коаліція і які країни увійшли до її складу?
  9. Коли було визволено Україну?
  10. Коли закінчилась Друга світова війна?
Схема 1. “Початок та розгортання Другої світової та Великої Вітчизняної воєн”.
Вчитель: пропоную перейти у другий зал. Він присвячений політиці Німеччини на окупованих територіях. Учні-екскурсоводи, яким було задано превентивне завдання, показують презентацію “Політика Німеччини на окупованих територіях”. (Перейти)
Робота зі схемою “Складові “нового порядку”.
Схема 2. “Складові “нового порядку”.
               







Голокост Остербайтери Концтабори Економічне   пограбування

Робота з термінами (учні записують визначення в зошит або читають зі словничка).
Голокост — масове вбивство євреїв у роки Другої світової війни.
Гетто — місця, куди німці примусово виселяли євреїв.
Остербайтери — робітники зі Сходу, яких примусово вивозили на роботу до Німеччини.
Концтабори — табір-в'язниця для військовополонених і цивільних у воєнний час.
Робота з історичними джерелами.
Прочитавши наведені уривки з документів, дайте відповіді на питання. 
1-а група. Опрацьовує документ “А”.
2-а група. Опрацьовує документ “Б”.
3-а група. Опрацьовує документ “В”.
А. “Ніякої вільної України не існує. Ми звільнили Україну не для того, щоб зробити її щасливою, а щоб забезпечити для Німеччини життєвий простір і постачання, якого потребує”.
Б. “Передусім я сподіваюсь, що нам в результаті пощастить забезпечити на тривалий час на Україні загальну продовольчу базу. Вона послужить постачальником тих ресурсів, які, можливо, знадобляться нам у майбутньому.”
В. “За планом головного управління безпеки Німеччини на територію Сибіру повинні бути переселенні також західні українці. При цьому передбачається примусово пересилити 65% населення України”.
Питання
  1. Як ставилися окупанти до ідеї створення незалежної України?
  2. Які плани щодо України мали загарбники?
  3. Яка доля чекала на українців в умовах окупації?
Вчитель: пропоную перейти у третій зал. Він присвячений Руху Опору на окупованих територіях. Учні-екскурсоводи, яким було задано превентивне завдання, показують презентацію “Рух Опору на окупованих територіях” (Перейти)
  • Чому партизанську боротьбу називають “Другим фронтом”? (метод мікрофон)
Вчитель: На основі вивченого матеріалу, а також матеріалу підручника “Втрати України у війні” (с. ), доведіть, що війна є найтяжчим випробовуванням для країни. (метод “Прес”)
«Я вважаю, що…»
«Тому що,…»
«Наприклад…»
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
Дидактична граПравданеправда.
Правила гри: учитель називає твердження. Якщо воно правильне, учні ставлять+, а якщо ні, то-.
  1. Велика Вітчизняна війна є складовою Другої світової війни.
  2. Друга світова війна розпочалась в 1939 році нападом Німеччини на СРСР.
  3. План нападу Німеччини на СРСР називався “Барбароса”.
  4. До антинімецької коаліції в 1943 році увійшли СРСР, США, Англія, Японія.
  5. Територію України було звільнено в 1944 році.
  6. Друга світова війна тривала 6 років.
  7. Голокост — це масове вбивство євреїв у роки Другої світової війни.
  8. Гетто — це табір-в'язниця для військовополонених і цивільних у воєнний час.
  9. Остербайтери це робітники з країн Західної Європи, яких примусово вивозили на роботу до Німеччини.
  10. Рух Опору — це боротьба населення окупованих територій проти окупантів.
  11. Армія УПА утворилась в кінці 1943р. на території Волині і Галичини.
  12. Найбільше радянське партизанське з'єднання очолив Сидір Ковпак.

VIІ. Рефлексія.
(гра“Ланцюг”)
Кожен учень по черзі згадує одне поняття, термін, речення, що стосується теми уроку. Виграє той ряд, що правильно створить ланцюг.

VIIІ. Домашнє завдання.
§18, опрацювати, підготувати доповідь “Діти-герої війни” (за бажанням).





5 коментарі:

  1. Новаторський підхід до викладання таких важливих тем з історії України дасть змогу учням отримати максимум інформацїї та навичок.

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую. Я з Вами погоджуюсь в тому, що учням було дуже цікаво шукати інформацію. А оскільки це лише 5 клас і їм ще важко узагальнювати складну інформацію і створювати презентації - до кожної групи п'ятикласників були "прикріплені" учні 11 класу, які їм допомагали виконувати превентивне завдання. Задоволені були всі!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую! Дуже цікава розробка уроку.

    ВідповістиВидалити
  4. Буду рада, якщо матеріали уроку будуть корисні для Вашої роботи.

    ВідповістиВидалити

 
Blogger Templates