- формувати початкові навички роботи з історичною картою;
- знайомити учнів з поняттям легенда карти, видами карт;
- розвивати просторові вміння;
- сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу, бажання більше дізнатися про нього.
Обладнання:
підручник
О.І.
Пометун
“Історія
України”.
Очікувані
результати:
Після
цього
уроку
учні
повинні
знати:
- що таке карта, легенда карти;
- які бувають карти;
Вміти:
- розрізняти види карт;
- розрізняти умовні позначки на історичній карті.
- виконувати завдання підручника.
Хід
уроку
І.
Організаційний
момент.
ІІ. Актуалізація
опорних знань.
Гра “Продовжіть
речення”:
- Хронологія — це наука, яка вивчає ... .
- Дата — це ... .
- Хронологічна послідовність — це ... .
- Людина виміряла час за допомогою ... .
- Літочислення — це ... .
- Для виміру часу історики застосовують ... .
- Дні і роки записують ... цифрами.
- Століття записують ... цифрами.
- Лінія часу ділиться на ... частини, точкою поділу вважається ... .
- Календар — це ... .
- Назви місяців походять від ... .
- Календа — це ... , декада — це ... .
ІІ.
Мотивація
навчальної
діяльності.
- Учитель пропонує розв’язати загадку:
Країни
без людей, міста без будинків, ліси без
дерев, моря без води?
Що це?
Сьогодні ми з вами
познайомимося з історичною картою.
Знання історичної карти дозволяє
відтворювати минуле не лише в часі, а й
в просторі. І ми спробуємо долучитися
до цих знань.
ІІІ.
Оголошення
теми
уроку
та
очікуваних
результатів.
Учитель
оголошує
тему
уроку,
записану
на
дошці,
і
разом
з
учнями
формулює
очікувані
результати:
“На
уроці
ми
дізнаємося...”.
IV. Вивчення нового
матеріалу.
Будь-яка історична
подія відбулася в певному місці і часі.
Хронологія дозволяє історикам встановити
час, коли відбулася подія, а історична
карта допомагає визначити де саме вона
відбулася.
Навіщо людям карти?
Що таке карта?
(“мозковий
штурм”)
Є
різні види карт. (Схема
2.)
Про що вони розповідають?
Схема 2. Види карт
- Чим відрізняється історична карта від географічної?
(виконати
завдання в підручнику О.І. Пометун
“Історія України”.
ст. 22).
Історичну
карту необхідно навчитися “читати”.
Інформація в ній подається за допомогою
системи позначок — легенди
карти
(учні
записують визначення в зошит).
- Уважно розгляньте умовні позначення, які можуть складати легенду історичної карти. Перекресліть їх до свого зошита та підпишіть що вони означають. (підручник О.І. Пометун “Історія України”. ст. 23).
- Що означає читати історичну карту?
(метод
“мікрофон”).
- Розгляньте історичну карту на ст. 24. Яку історичну інформацію ви отримали з цієї карти? (підручник О.І. Пометун “Історія України”, ст. 24).
V.
Закріплення.
Дидактична
гра
“Правда
— неправда”.
Правила
гри:
учитель
називає
твердження.
Якщо
воно
правильне,
учні
ставлять
“+”,
а
якщо
ні,
то
“-”.
- Вивчення простору дозволяє зрозуміти як, де, коли жили люди, їх заняття та традиції.
- Простір не впливає на спосіб життя людей.
- Карта — це зменшена модель поверхні Землі.
- Атлас — це збірка карт.
- Карти є географічні, синоптичні, політичні, біологічні, історичні.
- Політичні карти зображають природу країни, корисні копалини.
- Історичні карти показують розвиток транспорту і промисловості.
- Легенда історичної карти — це перелік умовних позначок, які допомагають визначити період і події, що на ній зображені.
- На історичній карті різними кольорами позначають кордони країни.
- Стрілками на історичній карті позначають напрямок руху учасників подій у просторі.
- На географічних картах обов’язково вказують дату тих подій, яким ця карта присвячена.
- Колами і точками на історичній карті показують населенні пункти.
VI.
Рефлексія.
(гра“ланцюг”)
Кожен
учень
по
черзі
згадує
одне
поняття,
термін,
речення,
що
стосується
теми
уроку.
Виграє
той
ряд,
що
правильно
створить
ланцюг.
VII.
Домашнє
завдання.
- Параграф 3 підручника О.І. Пометун “Історія України”;
- Випереджувальне завдання для 2-3 учнів:
-
підготувати
повідомлення про
види музеїв;
-
про
роботу
археологів.
0 коментарі:
Дописати коментар