- створити початкове уявлення про історичні джерела;
- ознайомити учнів з різними видами історичних джерел;
- створити початкове уявлення про археологію, працю археологів та їхні відкриття;
- ознайомити з історією виникнення музеїв та їх роботою;
- формувати навички використання розповіді вчителя і підручника як джерел знань;
- сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу.
Обладнання:
підручник
О.І.
Пометун
“Історія
України”,
картки
із
зображенням
певного
історичного
джерела.
Очікувані
результати:
Після
цього
уроку
учні
повинні
знати:
- що таке історичні джерела, нумізматика, сфрагистика, геральдика, музеї, експонат, реставрація;
- які є види історичних джерел;
Вміти:
- наводити приклади історичних джерел;
- розповідати про роботу археологів;
- висловлювати судження щодо ролі музеїв у збереженні пам’яток минулого.
Хід
уроку
І.
Організаційний
момент.
ІІ. Актуалізація
опорних знань.
Робота в парах
Поставити один
одному 1-2 запитання до вивченої теми.
Гра “Прочитай
карту”
Клас
ділиться на 3-4 команди. Кожна команда
отримує історичну карту і повинна її
“прочитати”. (Додаток
1).
ІІI.
Мотивація
навчальної
діяльності.
Метод
“чарівна
торбинка”:
- Поясніть, яким чином ці предмети можуть стосуватись історії?
(учні
виймають
старовинні
монети,
папірус,
збірку
казок)
Отже,
ці
речі
допомагають
писати
історію,
це
сліди
діяльності
людей-
історичні
джерела.
ІV.
Оголошення
теми
уроку
та
очікуваних
результатів.
Учитель
оголошує
тему
уроку,
записану
на
дошці,
і
разом
з
учнями
формулює
очікувані
результати:
“На
уроці
ми
дізнаємося...”.
V. Вивчення нового
матеріалу.
Схема 1. Історичні
джерела. (метод “мережа думок”)
- Розгляньте зображення в підручнику О.І. Пометун “Історія України”.( ст. 27-29). Визначте до якої групи історичних джерел вони належать?
Вивчати минуле
історикам допомагають залишенні людьми
сліди життя, які вишукують археологи.
Самостійна робота
за завданням.
Опрацювати
матеріал підручника О.І.
Пометун “Історія України”.(
ст. 28-29), дати
відповідь на запитання (метод
“мікрофон”):
- Що досліджує археологія?
- Що таке археологія?
- Від якого грецького слова походить археологія?
Видатний
український поет Тарас Шевченко
сказав:”Люблю
археологію — таємничу матір історії”.
- Поміркуйте, чому Шевченко вважав археологію таємничою матір’ю історії?
Робота археолога
тривала і кропітка.
- Прослухати повідомлення про роботу археологів і надати відповідь на запитання:
1)
Про що можуть розповісти археологи?
2)
З яких етапів складається робота
археолога?
Археологи знаходять
безліч речей і допомагають вивчати їх
допоміжні історичні науки: нумізматика,
геральдика, сфрагистика.
Нумізматика
— наука, яка вивчає монети.
Геральдика
—
наука, яка вивчає герби.
Сфрагистика
—
наука, яка вивчає печатки.
(Учні записують
визначення в зошит).
- Розгляньте зображення в підручнику О.І. Пометун “Історія України”.( ст. 30). Про що можуть розповісти зображені монети?
- Прослухайте розповідь і дайте відповідь на запитання.
У
своїй “Історії”
Геродот вказує,
що першими використовувати металеві
монети почали лідійці. Сучасні вчені
вважають, що перші монети були з електрума
(мінерал, сплав золота і срібла) і
карбувались близько 650–600 р. до Р. Х.
Найпершу монету на території України
почав карбувати князь Володимир Великий
в X столітті.
Прототипи гербів
беруть початок із давніх часів, коли
люди на скелях, стінах печер робили
різні символічні зображення сонця,
води, вогню тощо. Так, символом шумерських
держав був орел із левиною головою, Афін
— сова, Стародавнього Риму — орел.
Справжні герби виникають під час
“хрестових походів” в XI ст.
Про дату виникнення
печаток і штампі можна сперечатися
вічно, але вчені сходяться на тому, що
перші родоначальники сучасних печаток
з'явилися ще задовго до виникнення
писемності, а саме в якості родового
знака. Зрозуміло ними завіряли не папери
і документи, а доводили свої права на
власність.
Перші
ж
печатки
вчені
відносять
до
часів
Вавилона
і
Давнього
Єгипту.
У
Русі
печатки
і
штампи
з'явилися
приблизно
в
X
ст.
н.е.
Ними
скріплювалися
важливі
князівські
договору
та
документи.
Запитання:
- Хто почав виготовляти перші монети і коли?
- З чого виготовляли перші монети?
- Хто і коли почав карбувати першу монету на Русі?
- Звідки беруть початок герби?
- Що зображали на гербах в давнину?
- Коли герби набувають традиційного вигляду?
- Де виникли перші печатки?
- Коли печатки з’явилися на Русі і для чого вони використовувались?
Щоб
зберегти
різні
речові
знахідки,
люди
створили
спеціальні
заклади
— музеї.
Перший
музей
— Дім
муз
— був
заснований
в
Давньому
Єгипті
у
м.
Александрія
понад
2000
років
тому.
Всі
предмети,
що
знаходяться
в
музеї
називаються
експонатами,
а
розповідають
про
них
робітники
музею
— екскурсоводи.
- Чи бували ви в музеях? Яких?
Отже,
музеї
є
різних
видів:
краєзнавчі,
історичні,
археологічні,літературні,
мистецькі,
технічні
та
ін.
V.
Закріплення.
- Гра “Історичне джерело”. (Додаток 2)
Кожен
учень
отримує
зображення
певного
історичного
джерела
і
виконує
роль
цього
джерела.
Учитель
пояснює,
що
зараз
всі
джерела
змішані,
а
учні
повинні
їх
класифікувати
на
речові,
писемні
та
усні.
Учитель
називає
вид
джерела
і
учні,
що
мають
зображення
цього
виду,
виходять
до
дошки.
VI.
Рефлексія.
(метод
“незакінчене
речення”)
- “На уроці ми дізнались...”
- “Археологія - це...”
- “Історичні джерела- це...”
- “Історичні джерела поділяються на ...”
- “Допоміжні історичні науки - це ...”
VII. Домашнє
завдання.
Параграф
4 підручника
О.І.
Пометун
“Історія
України”;
Випереджувальне завдання для 1учня:
підготувати
повідомлення про
архіви.
Цей урок для мене ностальгія. Я проводила його в моєму улюбленому 5-Б, тепер вони вже великі - 7 клас.
ВідповістиВидалитиПам'ятаю цей урок. Саме після цього уроку я стала поглиблено вивчати історію)))
ВідповістиВидалитиВікусь, дякую за чудову презентацію про Жанну д'Арк. Вперше бачила, щоб клас слухав з такою увагою. Скинь мені, будь-ласка, посилання на відео.
ВідповістиВидалити