- формувати початкові знання про історичний час, історичний простір та одиниці його вимірювання;
- знайомити учнів з поняттями хронологія, дата, лінія часу;
- розвивати просторові вміння;
- сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу, бажання більше дізнатися про нього.
Обладнання:
підручник
О.І.
Пометун
“Історія
України”.
Очікувані
результати:
Після
цього
уроку
учні
повинні
знати:
- що таке хронологія, дата, хронологічна послідовність, лінія часу;
- які є одиниці виміру часу;
- як велось літочислення у різних народів.
Вміти:
- визначати століття і тисячоліття;
- переводити рік в століття і навпаки.
Хід
уроку
І.
Організаційний
момент.
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Дидактична
гра
“Правда
— неправда”.
Правила
гри:
учитель
називає
твердження.
Якщо
воно
правильне,
учні
ставлять
“+”,
а
якщо
ні,
то
“-”.
- Історія- це розповідь про минуле.
- Історія в перекладі з грецької мови означає опис.
- “Батьком історії” був давньоримський вчений Геродот.
- Літописи — це події, які записуються рік за роком.
- Найвідоміший літописець Нестор жив 500 років тому.
- Автором “Повісті минулих літ” є Геродот.
- Борис Мозолевський — відомий дослідник трипільської культури.
- М. С. Грушевський — автор праці “Історія України-Руси” в 5 томах.
- Вікентій Хвойка досліджував спосіб життя скіфів.
- Історики — це люди, які вивчають історію.
- Символом часу у давніх греків був титан Кронос.
- Музу історії звали Мнемозіна.
ІІ.
Мотивація
навчальної
діяльності.
-
На
які
питання
дає
відповідь
історія?
(метод
“мозковий
штурм”)
Щоб
дати
відповідь
на
питання
“коли?”
і
“де?”
відбулась
та
чи
інша
подія,
ми
повинні
дізнатися
як
пов’язанні
історія
і
час.
ІІІ.
Оголошення
теми
уроку
та
очікуваних
результатів.
Учитель
оголошує
тему
уроку,
записану
на
дошці,
і
разом
з
учнями
формулює
очікувані
результати:
“На
уроці
ми
дізнаємося...”.
IV.
Вивчення
нового
матеріалу.
Історія
як
наука
про
минуле
людини
і
людства
тісно
пов’язана
з
часом.
Встановити
коли
відбулась
та
чи
інша
подія
нам
допомагає
наука
про
час
— хронологія.
(Записуємо
визначення
поняття
в
зошити.)
-
Які
одиниці
виміру
часу
ви
знаєте?
(метод
“коло
ідей”)
Кожна
подія
має
свою
дату
— рік,
місяць
і
число.
Дата
—
це
точний
час
певної
події.
(Записуємо
визначення
поняття
в
зошити.)
Лічба
років
від
певної
події
— літочислення
або
ера.
(Записуємо
визначення
поняття
в
зошити.)
Схема 1. Історія і час
Аби
зрозуміти
минуле,
люди
вибудовують
ланцюжок
з
дат
подій,
визначають
їхню
хронологічну
послідовність.
(
Підручник
О.І.Пометун
“Історія
України”,
ст.
12
— читаємо
і
записуємо
визначення
поняття
в
зошити.)
-
Як
люди
з
давніх
часів
виміряли
час?
Гра
“Три
речення”.
Клас
ділиться
на
команди
по
5
учнів.
Учитель
пропонує
тезу
“Люди
виміряли
час...”.
Учні
читають
підручник
О.І.Пометун
“Історія
України”,
ст.
13-14,
обговорюють
3-4
хвилини
і
мають
продовжити
тезу
трьома
реченнями.
Перемагає
команда
яка
запропонувала
найкоротше
і
найгрунтовніше
рішення.
-
Як історики визначають досить тривалі
історичні періоди?
100 років — століття
1000 років —
тисячоліття
700 рік — VII століття
1800 рік — XVIII
століття
701 рік — VIII
століття
1850 рік — XIX
століття
“Заняття
людей, їхнє житло, одяг, харчування,
навіть традиції і звичаї пов’язані з
тим, у якій місцевості вони мешкають.”
Поясніть на
прикладах як пов’язані простір і життя
людей?
(“робота в
групах”)
-
Порівняйте зображення людей на малюнках
підручник
О.І.Пометун “Історія України”, ст. 20.
Чим відрізняється їхній одяг та спосіб
життя?
V.
Закріплення.
- Розташуйте наведенні одиниці часу у порядку збільшення: ера, місяць, день, століття, рік, доба, тисячоліття, тиждень.
- Співвіднесіть рік і століття:
7
рік
-
...
століття
1588
рік
-
...
століття
1205
рік
-
...
століття
45
рік
-
...
століття
1500
рік
-
...
століття
3.
Співвіднесіть
століття
і
рік:
VII
століття
-
...
рік
II
століття
-
...
рік
XIX
століття
-
...
рік
XIV
століття
-
...
рік
XI
століття
-
...
рік
VI.
Рефлексія.
(метод
“незакінчене
речення”)
- “На уроці ми дізнались...”
- “Дата — це...”
- “ Літочислення - це ...”
- “ Хронологічна послідовність -це ...”
- “Час вимірюють за допомогою ...”
- “ Простір впливає на ...”
VII.
Домашнє
завдання.
Параграф
2 підручника
О.І.
Пометун
“Історія
України”,
підготувати
розповідь
про
вимір часу в слов’ян,
давніх
греків
чи
римлян
(на
вибір,
за
бажанням).
Чудовий конспект. Прниємно, коли досвідчені вчителі діляться своїми доробками.
ВідповістиВидалитиДякую, приємно, що Вам сподобалась моя розробка уроку. Як і обіцяла, я розробила завдання до ДПА на 9 клас. Можете переглянути, а якщо сподобається, скачати у рубриці "Тести з історії України".
ВідповістиВидалити