Мета:
- створити початкове уявлення про історію як навчальний предмет і науку;
- ознайомити учнів з видатними вченими- істориками; розвивати вміння розповідати про історичну постать.
- сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу.
Обладнання:
підручник,
портрети
українських
вчених-істориків.
Очікувані
результати:
Після
цього
уроку
учні
повинні
знати:
- що таке історія, літописи, хроніки;
- що вивчає історична наука;
- імена українських вчених-істориків.
Вміти:
- наводити приклади найдавніших історичних записів;
- стисло розповідати про історичну постать.
Хід
уроку
І.
Організаційний
момент.
ІІ.
Мотивація
навчальної
діяльності.
Метод
“чарівна
торбинка”:
- Як ви гадаєте, які предмети, що стосуються нашої теми можуть бути в торбинці?
(учні
виймають
дві
книги:
“Гаррі
Поттера”
і
“Історію
запорозьких
козаків”.)
- Що, на вашу думку, поєднує ці книги? А що між ними відмінного?
Учитель
оголошує
тему
уроку,
записану
на
дошці,
і
разом
з
учнями
формулює
очікувані
результати:
“На
уроці
ми
дізнаємося...”.
IV.
Вивчення
нового
матеріалу.
- Що, на вашу думку, означає слово “історія”? (метод “мозковий штурм”)
Схема
1. Поняття історія
- На
вашу
думку,
навіщо
потрібно
вивчати
історію?
(метод
“мікрофон”)
Отже,
історія
дає
відповідь
на
запитання:
“Як?”
“ Де?”
і
“Коли?”
Схема
2. Складові історіі
- Як ви вважаєте, яка схема правильна? Аргументуйте свою думку?
(метод
“займи
позицію”).
Робота з
підручником.
Роздивіться
назви книжок
в підручнику О.І. Пометун “Історія
України”(
ст. 8) і
назвіть історії чого вони присвячені.
Людей, які вивчають
історію називають істориками. “Батьком
історії” називають давньогрецького
вченого Геродота, який жив понад 2000
років тому. Він записував розповіді про
війни, що відбувались в його часи, і
назвав ці записи “історіями”. Згодом
допитливі люди з інших країн почали
записувати події свідками яких вони
були.
Події
записані за роками називають — хроніками
(учні записують в зошит).
На
Русі (таку назву мала Україна в давнину)
події записані за роками називали —
літописами.
(учні записують в зошит). Найвідомішого
літописця, який жив в Києві в XII столітті,
звали Нестор. Він написав найдавніший
літопис “Повість минулих літ”
Робота з
підручником.
-
Розгляньте ілюстрації
(підручник
О.І. Пометун “Історія України”, ст.
9), порівняйте зображення. Яким побачили
Нестора Літописця митці?
Учитель
розповідає
біографії
М.С.
Грушевського
та
В.Б.Антоновича
(Додаток
1-2),
учні
після
розповіді
дають
відповіді
на
питання:
- Коли народився вчений?
- Звідки родом?
- Якою була його родина?
- Де навчався?
- Як називались його праці?
Учні
самостійно
читають
підручник
(ст.
9)
і
виконують
завдання
на
ст.10:
-
Установіть
відповідність:
історик
— результат
його
діяльності.
V.
Закріплення.
Гра
“Оплески”
Учитель
називає
поняття,
терміни,
прізвища.
Якщо
поняття
або
терміни
застосовувались
на
уроці,
учні
підтверджують
це
оплесками,
якщо
ні
— мовчанням:
історія,
документ,
літопис,
Гомер,
хроніка,
Антонович,
піктограма,
пектораль,
визначні
постаті,
історія
Гаррі
Поттера,
Грушевський,
Київ,
Маркевич,
Греція,
всесвітня
історія,
Мозолевський,
трипільці,
“Історія
України-Руси,
місяць.
VI.
Рефлексія.
(метод
“незакінчене
речення”)
- “На уроці ми дізнались...”
- “Історія- це...”
- “Літописи - це...”
- “Хроніки - це ...”
- “Історію України досліджували ...”
VII.
Домашнє
завдання.
Параграф
підручника,
підготувати
розповідь
про
одного
з
істориків,
на
вибір:
В.
Хвойка,
М. Костомарова.
Дуже цікава і потрібна інформація,дякую)
ВідповістиВидалити