-
ознайомити учнів з письмовими видами історичних джерел;
-
створити початкове уявлення про архіви, працю архіваріусів;
-
навчити учнів з’ясовувати роль писемних джерел у вивченні історії;
-
на елементарному рівні здобувати інформацію, що містять історичні джерела;
-
сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу.
Обладнання:
підручник
О.І.
Пометун “Історія України”.
Очікувані
результати:
Після
цього
уроку
учні
повинні
знати:
-
як історики дізнаються про минуле на основі писемних джерел;
-
що таке папірус, пергамент, береста, архіви, архіваріуси;
-
роль архівів у збереженні писемних джерел.
Вміти:
-
наводити приклади писемних джерел;
-
розповідати про роботу архіваріусів;
-
висловлювати судження щодо ролі архіву у збереженні пам’яток минулого.
Хід
уроку
І.
Організаційний
момент.
ІІ. Актуалізація
опорних знань.
Дидактична
гра
“Правда
— неправда”.
Правила гри: учитель
називає твердження. Якщо воно правильне,
учні ставлять “+”, а якщо ні, то “-”.
-
Історичні джерела поділяються на 4 групи: писемні, речові, електронні, усні.
-
Речові джерела — це монети, одяг, зброя, посуд.
-
Усні джерела — це міфи, легенди, літописи, книги.
-
Археологія — це наука, яка вивчає життя людей за матеріальними пам’ятками.
-
Нумізматика — це наука, яка вивчає печатки.
-
Сфрагистика — це наука, яка вивчає монети.
-
Геральдика — це наука, яка вивчає герби.
-
Експонат — це предмети, речі, твори мистецтва, які знаходять археологи.
-
Музеї діляться на природничі, історичні, художні, літературні.
-
Поновлення пам’ятки культури, раніше втраченої чи зіпсованої, задля її збереження називається реставрація.
-
Написи і зображення на монетах повідомляють про правителів і про час їх правління.
-
Археологи знайомлять відвідувачів з музейною колекцією.
ІІ.
Мотивація
навчальної
діяльності.
-
Які історичні джерела ви знаєте?
До якого виду історичних джерел належать
слова: літопис, хроніка, мемуари?
(метод
“мозковий
штурм”)
Писемні
джерела
з’явились
значно
пізніше
ніж
речові
і
усні,
проте
вони
надають
найбільш
повну
інформацію
про
минуле.
ІІІ.
Оголошення
теми
уроку
та
очікуваних
результатів.
Учитель
оголошує
тему
уроку,
записану
на
дошці,
і
разом
з
учнями
формулює
очікувані
результати:
“На
уроці
ми
дізнаємося...”.
IV. Вивчення нового
матеріалу.
Писемність
виникла на Землі майже 8 тисяч років
тому. Найдавніші
пам'ятки писемності виявлені на кістках
тварин і панцирах черепах у провінції
Хенань в Китаїі. Їх вважають першими
знаками писемності. А 5 тисяч років тому
в Месопотамії виникає клинописне письмо.
-
На вашу думку, які матеріали використовували для письма в давнину?
(метод “коло
ідей”)
Схема
1. Матеріали для письма.
В зошити записуємо
терміни:
Папірус
— виготовлений з єгипетського очерету
матеріал для письма.
Пергамент
- матеріал для письма, виготовлений зі
шкіри ягнят або телят.
Береста
-
матеріал для письма, виготовлений з
верхнього шару кори берези.
Робота в групах.
1-а
група.
Що називають документами? Що відносять
до документів? (підручник
О.І.
Пометун “Історія України”, ст. 42)
2-
а група.
Про що можна дізнатися з писемних джерел?
(підручник
О.І.
Пометун “Історія України”, ст. 42-43)
3-я
група.
Що необхідно знати для роботи над
писемним джерелом? (підручник
О.І.
Пометун “Історія України”, ст. 43)
В зошити записуємо
терміни:
Документи
— історичні писемні джерела.
Мемуари
— особисті спогади людей.
Робота з документом.
Пам’ятка для
характеристики історичного джерела
-
Вид історичного джерела.
-
Коли і де було створено?
-
Із якою метою?
-
Кому могло належати?
-
Які історичні відомості можемо отримати, характеризуючи його?
(підручник О.І.
Пометун “Історія України”, ст.45)
-
Охарактеризуйте документ, користуючись пам’яткою.
-
Чи можемо ми довіряти цій розповіді? Чому?
Письмові джерела
дуже недовговічні. Тому важливо зберігати
їх належним чином. Сховищем документів
різних часів є архіви.
Архів
- збірки документів, а також місця, де
зберігають, упорядковують і вивчають
документи. (записуємо
в зошит)
Слухаємо доповідь
учня про архіви і даємо відповідь на
запитання:
-
Для чого створюються архіви?
-
Хто такі архіваріуси?
V.
Закріплення.
-
Гра “Асоціації”.
Учитель
називає
поняття
або
термін,
наприклад
папірус,
пергамент,
документ,
музей,
мемуари,
архіваріус,
береста.
Учні
повинні
дати
відповідь,
вказавши,
з
чим
вони
його
асоціюють.
Якщо
є
потреба,
учитель
може
попросити
учня
пояснити,
чому
виникла
саме
така
асоціація.
Якщо
вчитель
під
час
гри
помічає
недоліки
в
засвоєнні
нового
матеріалу
— їх
необхідно
виправити
за
допомогою
самих
учнів.
VI.
Рефлексія.
(метод
“незакінчене
речення”)
-
“На уроці ми дізнались ...”
-
“Писемність з’явилась ...”
-
“Для написання текстів люди використовували ...”
-
“Документи -це ...”
-
“Документи зберігаються в ..., вивчають походження і систематизують документи ...”
VII. Домашнє
завдання.
Параграф
6 підручника
О.І.
Пометун
“Історія
України”.
0 коментарі:
Дописати коментар