Ads 468x60px

вівторок, 1 березня 2016 р.

Урок 5. ПИСЕМНІ ДЖЕРЕЛА, 5 клас

Мета:
  • ознайомити учнів з письмовими видами історичних джерел;
  • створити початкове уявлення про архіви, працю архіваріусів;
  • навчити учнів зясовувати роль писемних джерел у вивченні історії;
  • на елементарному рівні здобувати інформацію, що містять історичні джерела;
  • сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу.
  • формувати в учнів інформаційну, мовленнєву, логічну компетентності.
Обладнання: підручник О.І. Пометун “Історія України”.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні повинні знати:
  • як історики дізнаються про минуле на основі писемних джерел;
  • що таке папірус, пергамент, береста, архіви, архіваріуси;
  • роль архівів у збереженні писемних джерел.
Вміти:
  • наводити приклади писемних джерел;
  • розповідати про роботу архіваріусів;
  • висловлювати судження щодо ролі архіву у збереженні пам’яток минулого.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Дидактична граПравданеправда.
Правила гри: учитель називає твердження. Якщо воно правильне, учні ставлять “+”, а якщо ні, то “-”.
  1. Історичні джерела поділяються на 4 групи: писемні, речові, електронні, усні.
  2. Речові джерела — це монети, одяг, зброя, посуд.
  3. Усні джерела — це міфи, легенди, літописи, книги.
  4. Археологія — це наука, яка вивчає життя людей за матеріальними пам’ятками.
  5. Нумізматика — це наука, яка вивчає печатки.
  6. Сфрагистика — це наука, яка вивчає монети.
  7. Геральдика — це наука, яка вивчає герби.
  8. Експонат — це предмети, речі, твори мистецтва, які знаходять археологи.
  9. Музеї діляться на природничі, історичні, художні, літературні.
  10. Поновлення пам’ятки культури, раніше втраченої чи зіпсованої, задля її збереження називається реставрація.
  11. Написи і зображення на монетах повідомляють про правителів і про час їх правління.
  12. Археологи знайомлять відвідувачів з музейною колекцією.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Які історичні джерела ви знаєте? До якого виду історичних джерел належать слова: літопис, хроніка, мемуари?
(методмозковий штурм)
Писемні джерела зявились значно пізніше ніж речові і усні, проте вони надають найбільш повну інформацію про минуле.

ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.
Учитель оголошує тему уроку, записану на дошці, і разом з учнями формулює очікувані результати:На уроці ми дізнаємося....

IV. Вивчення нового матеріалу.
Писемність виникла на Землі майже 8 тисяч років тому. Найдавніші пам'ятки писемності виявлені на кістках тварин і панцирах черепах у провінції Хенань в Китаїі. Їх вважають першими знаками писемності. А 5 тисяч років тому в Месопотамії виникає клинописне письмо.
  • На вашу думку, які матеріали використовували для письма в давнину?
(метод “коло ідей”)
Схема 1. Матеріали для письма.
В зошити записуємо терміни:
Папірус — виготовлений з єгипетського очерету матеріал для письма.
Пергамент - матеріал для письма, виготовлений зі шкіри ягнят або телят.
Береста - матеріал для письма, виготовлений з верхнього шару кори берези.
Робота в групах.
1-а група. Що називають документами? Що відносять до документів? (підручник О.І. Пометун “Історія України”, ст. 42)

2- а група. Про що можна дізнатися з писемних джерел? (підручник О.І. Пометун “Історія України”, ст. 42-43)

3-я група. Що необхідно знати для роботи над писемним джерелом? (підручник О.І. Пометун “Історія України”, ст. 43)
В зошити записуємо терміни:
Документи — історичні писемні джерела.
Мемуари — особисті спогади людей.
Робота з документом.
Пам’ятка для характеристики історичного джерела
  1. Вид історичного джерела.
  2. Коли і де було створено?
  3. Із якою метою?
  4. Кому могло належати?
  5. Які історичні відомості можемо отримати, характеризуючи його?
(підручник О.І. Пометун “Історія України”, ст.45)
  1. Охарактеризуйте документ, користуючись пам’яткою.
  2. Чи можемо ми довіряти цій розповіді? Чому?
Письмові джерела дуже недовговічні. Тому важливо зберігати їх належним чином. Сховищем документів різних часів є архіви.
Архів - збірки документів, а також місця, де зберігають, упорядковують і вивчають документи. (записуємо в зошит)
Слухаємо доповідь учня про архіви і даємо відповідь на запитання:
  • Для чого створюються архіви?
  • Хто такі архіваріуси?
V. Закріплення.
  • ГраАсоціації.
Учитель називає поняття або термін, наприклад папірус, пергамент, документ, музей, мемуари, архіваріус, береста. Учні повинні дати відповідь, вказавши, з чим вони його асоціюють. Якщо є потреба, учитель може попросити учня пояснити, чому виникла саме така асоціація. Якщо вчитель під час гри помічає недоліки в засвоєнні нового матеріалуїх необхідно виправити за допомогою самих учнів.
VI. Рефлексія.
(методнезакінчене речення)
  • На уроці ми дізнались ...
  • Писемність з’явилась ...
  • Для написання текстів люди використовували ...
  • Документи -це ...
  • Документи зберігаються в ..., вивчають походження і систематизують документи ...
VII. Домашнє завдання.
Параграф 6 підручника О.І. ПометунІсторія України”.

0 коментарі:

Дописати коментар

 
Blogger Templates