-
продовжити роботу над роз'ясненням причин феодальної роздробленості; підвести учнів до розуміння причин і наслідків цього історичного процесу; працювати над поняттями “ феодальна роздробленість”, “централізована держава”, “федеративна держава”, “удільні князівства”.
-
виробляти вміння працювати зі схемами, складати таблиці, висловлювати свою думку, як усно, так і письмово.
-
формувати в учнів просторову, інформаційну, аксіологічну, мовленнєву, логічну компетентності.
Обладнання:
підручник
(
Свідерський
Ю.Ю.,
Ладиченко
Т.В.,
Романишин
Н.Ю.
Історія
України
7
клас.-
Грамота,
2007.),
карта
“Феодальна
роздробленість
Київської
Русі.”
Очікуванні
результати:
Після
цього
уроку
учні
повинні
знати:
-
дату періоду феодальної роздробленості Київської Русі;
-
дату появи першої літописної згадки назви “Україна”;
-
дату походу Новгород- Сіверського князя Ігоря проти половців;
вміти:
-
встановлювати причини феодальної роздробленості Київської Русі;
-
доводити, що феодальна роздробленість Київської Русі була закономірним процесом;
-
характеризувати розвиток удільних князівств;
-
давати визначення поняттям “ феодальна роздробленість”, “централізована держава”, “федеративна держава”, “удільні князівства”.
Епіграф уроку:
"Історію
треба знати у всій повноті й складності,
бо це наша історія, творцями якої були
наші пращури і ми з вами"
Петро
Тронько
Хід
уроку
I.
Організаційний
момент.
II.
Актуалізація опорних знань.
-
«Калейдоскоп подій» (письмово)
До дат доберіть
події: (5
балів)
1. 1068 р. А.
Роки правління Володимира Мономаха
2. 1113 р. Б.
Битва Ярославичів на р. Альта
3. 1097 р. В.
Роки правління Мстислава Великого
4. 1113 - 1125 рр.
Г. Любецький з’їзд князів
5. 1125 — 1132 рр.
Д. Друге повстання киян
-
«Розшифруй поняття або термін» (5 балів)
1.
Триумвірат -
2.
Сеньорат -
3.
Централізована держава -
4.
Удільні князівства -
5.
Вотчина -
-
«Історичне джерело» (усно) (1 бал)
Учитель зачитує
учням літописні уривки, а вони повинні
відібрати ті, що стосуються Любецького
з’їзду (* – правильна відповідь).
А. «Хай кожен
держить вотчину свою».*
Б. «Живіть у любові,
тому що всі ви брати, від одного батька».
В. «Пощо ми губимо
Руську землю, самі проти себе зваду
маючи?».*
Г. «Паче всього
гордості не майте в серці й умі».
Д.
«А
якщо відтепер хто на кого встане, то
проти того будем ми всі й чесний хрест».*
-
«Історична картографія»
Скориставшись
картою, визначить, якою літерою позначено
спадкове князівство Володимира Мономаха.
(1
бал)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Прочитайте
фрагменти з історичних джерел:
“... і
любили його всі навколишні і підвладні
йому. Він не був гордим, не возносився
у своїх добрих ділах, а славу і честь за
всі побіди воздавав насамперед богові,
на нього одного надіявся, і за те бог
йому престол помимо інших дарував і
багатьох супротивників покорив. До всіх
він був милостивим І щедрим на пожертви,
у правосудді додержував законів, і хоча
винних карав, але більше зменшуючи їх
вину і прощаючи.
Літопис
руський
Перестали
князі невірних воювати,
Стали
один одному казати:
«Се
моє, а се теж моє. Брате!»
Стали
вони діла дрібні
Вважати
за великі,
На
себе самих підіймати чвари,—
А
невірні з усіх сторін находили,
Землю
Руську долали.
«Вільний мікрофон»
-
Про які події йдеться в цих уривках?
-
Як вони пов’язані між собою?
Учитель.
Справді,
після смерті Володимира Мономаха і його
сина Мстислава Великого, Русь вступила
в добу феодальної роздробленості.
Сьогодні ми з вами продовжимо
характеризувати феодальну роздробленість
Київської Русі.
ІV.
Оголошення теми, представлення мети та
очікування результатів
Тема уроку записана
на дошці. «Знаємо.
Хочемо дізнатися. Дізналися» (Додаток
1)
На
цьому етапі уроку учні заповнюють тільки
першу колонку.
А очікувані
результати учні формулюють за допомогою
вищезгаданого методу, заповнюючи другу
колонку, при цьому вчитель корегує дії
учнів – вказує на очікувані результати,
які поставлені метою уроку. Обов’язково
наголосити, що наприкінці уроку буде
перевірено, про що учні дізналися і чи
співпадають ці знання з очікуваними
результатами.
Проблемне
завдання:
«Період роздробленості — прогрес чи
регрес в історії України?»
Додаток 1
Додаток 1
Знаємо
|
Хочемо
дізнатись
|
Дізналися
|
|
тралізована
держава”,
“федеративна
держава”,
“удільні
князівства”.
|
Схема 1. Причини
феодальної роздробленості.
V.
Вивчення нового матеріалу
Вчитель:
Отже,
період
історії
Київської
Русі
з
другої
третини
XII
ст.
до
середини
XIII
ст.
називають
добою
феодальної
(політичної)
роздробленості.
На
зміну
централізованої
монархії
приходить
федеративна
монархія.
Федеративна
монархія
—
це
сукупність
самостійних
чи
напівсамостійних
князівств,
що
проводять
незалежну
політику.
(записуємо
в
зошит)
Вчитель:
Феодальна
(політична)
роздробленість
Русі
була
закономірним
явищем
і
призвела до утворення на території
Київської Русі низки самостійних
князівств.
Вчитель:
Пропоную
детально розглянути
економічний
і
політичний
розвиток
удільних
князівств.
Вправа
“Дзеркало”:
Клас
ділиться
на
3
групи,
кожна
отримує
завдання,
результати
фіксують
у
таблиці
1.
“Економічний
і
політичний
розвиток
удільних
князівств”.(Додаток
3)
1-а
група:
Прочитайте
текст
підручника
“Київське
князівство”
і
визначте
територію,
особливості
економічного
і
політичного
розвитку
Київського
князівства.
2-а
група:
Прочитайте
текст
підручника
“Переяславське
князівство”
і
визначте
територію,
особливості
економічного
і
політичного
розвитку
Переяславського
князівства.
3-я
група:
Прочитайте
текст
підручника
“Чернігівське
князівство”
і
визначте
територію,
особливості
економічного
і
політичного
розвитку
Чернігівського
князівства.
Таблиця
1.
Економічний
і
політичний
розвиток
удільних
князівств.
Територія
князівства
|
Економічний
розвиток
|
Політичний
розвиток
|
Київське
князівство
Середня
Наддніпрянщина
|
-
центр-
Київ
(50
тис.);
-
найбільш
розвинуте
і
густонаселене;
-
80
міст:
Канів,
Черкаси,
Овруч,
Житомир
та
ін.;
-
заняття:
землеробство,
ремесло,
торгівля.
|
-
спадкова
вотчина
київських
князів;
-
за
100
років
46
разів
переходило
від
одного
князя
до
іншого;
-
1169
р.-
Суздальський
князь
Андрій
Боголюбський
пограбував
і
спустошив
Київ.
|
Переяславське
князівство
Лівобережжя
Дніпра
(на
сході
межує
зі
Степом)
|
-
центр-
Переяслав;
-
25
міст:
Лубни,
Воїнь,
Полтава
та
ін.;
-
всі
міста
були
фортецями
і
мали
оборонне
значення;
-
заняття:
землеробство,
скотарство,
ремесло,
торгівля.
|
-
політична
залежність
від
Києва;
-
участь
у
походах
проти
половців;
-
часта
зміна
князів;
-
1187
р.-
перша
літописна
згадка
назви
“Україна”.
|
Чернігівське
князівство
Лівобережжя
Дніпра
(пн.-схід
України,
пд.-схід
Білорусі,
захід
Росії)
|
-
центр-
Чернігів;
-
сформувалось
в
ХІІ
ст.;
-
46
міст:
Новгород-
Сіверський,
Путивль,
Курськ
та
ін.;
-
найбільші
міста
стояли
на
р.
Десні;
-
політичний
і
економічний
центр
Русі;
-
центр
торгівлі
і
ремесла;
-
збудовано:
Борисоглібський
собор,
Михайлівська
та
Благовіщенська
церкви.
|
-
воювали
проти
половців;
-
часто
вступали
в
союзи
з
половцями
у
міжусобних
війнах;
-
ХІІ
ст.-
розпалось
на
Чернігівське
і
Новгород-
Сіверське
князівства;
-
1185
р.-
поразка
Новгород-
Сіверського
князя
Ігоря
Святославича
у
битві
з
половцями
(описано
в
“Слові
о
полку
Ігоревим”).
|
Вчитель:
Пропоную
переглянути презентацію “Слово о полку
Ігоревим” і дати відповіді на питання:
-
Які події зображені в “Слові о полку Ігоревим”?
-
У чому, на думку автора, полягають причини невдачі цього походу?
-
Які відомості про відносини руських людей ми можемо отримати з даного джерела?
-
Яка головна ідея твору?
Наслідки
феодальної
роздробленості.
Історики
не
мають
єдиної
думки
щодо
наслідків
феодальної
роздробленості
на
Русі.
Одні
відзначають
негативні
наслідки,
інші
вбачають
позитивні
моменти.
"Коло думок”
Аргументи
записуємо
в
таблицю
2.
Наслідки
феодальної
роздробленості.
Таблиця
2.
Наслідки
феодальної
роздробленості.
Позитивні
наслідки
|
Негативні
наслідки
|
1.
Сприяла
економіки
і
культури
на
місцях.
2.
Меншими
князівствами
було
легше
управляти.
3.
Виникли
нові
міста,
як
політичні
і
адміністративні
центри.
4.
Прискорила
формування
української
народності.
|
1.
Втрачено
державну
єдність
Київської
Русі.
2.
Ослаблення
Київської
Русі.
3.
Князівства
дробилися
між
спадкоємцями.
4.
Загарбання
князівств
сусідніми
державами.
5.
Зростали
міжусобні
війни.
|
Проблемне
завдання:
«Період роздробленості — прогрес чи
регрес в історії України?»
Метод “Займи позицію”. (або метод “Прес”)
Метод “Займи позицію”. (або метод “Прес”)
IV.
Закріплення.
Дидактична
гра
“Правда
— неправда”.
Правила
гри:
учитель
називає
твердження.
Якщо
воно
правильне,
учні
ставлять
“+”,
а
якщо
ні,
то
“-”.
-
Політичну роздробленість Київської Русі закріпив Любецький з'їзд? (+)
-
Роздробленість Київської Русі була закономірним явищем? (+)
-
Останнім князем єдиної Русі був Володимир Мономах? (+)
-
Феодальна роздробленість Київської Русі охоплює період з початку ХІІ до кінця ХІІІ ст.? (-)
-
Внаслідок феодальної роздробленості на території України утворилось 6 великих князівств? (-)
-
Борисоглібський собор, Михайлівська та Благовіщенська церкви були збудовані в Київському князівстві? (-)
-
Найбільшим удільним князівством на території України було Переяславське князівство? (-)
-
Внаслідок феодальної роздробленості федеративна монархія перетворилась на централізовану? (-)
-
Вперше назва “Україна” з'являється по відношенню до Переяславського князівства? (+)
-
“Слово о полку Ігоревим” описує переможний похід князя Ігоря Святославича проти половців 1185 року? (-)
-
Більшість міст Переяславського князівства були фортецями? (+)
-
Історики оцінюють період феодальної роздробленості як суто негативне явище? (-)
VІІІ.
Підведення підсумків уроку
Учитель повертає
учнів до методу «Знаємо.
Хочемо дізнатися. Дізналися».
Учні заповнюють останню колонку.
Оцінювання
навчальної діяльності учнів на уроці.
ІХ. Домашнє
завдання:
Основне. Опрацювати
матеріал
підручника
(Свідерський
Ю.Ю.,
Ладиченко
Т.В.,
Романишин
Н.Ю.
Історія
України
7
клас.-
Грамота,
2007.
-
§
12),
читати
і
відповідати
на
питання
с. 127.
На вибір.
Творче
завдання: «Період роздробленості —
прогрес чи регрес в історії України?»,
написати твір- роздум.
Дуже багато корисної інформації для учнів
ВідповістиВидалити