-
з’ясувати, яке значення має мова та усна народна творчість для вивчення минулого;
-
розвивати навички роботи з джерелами інформації;
-
навчитись працювати з пам’ятками фольклору;
-
сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу;
-
виховувати шанобливе ставлення до рідної мови та усної народної творчості.
-
формувати в учнів аксіологічну, інформаційну, мовленнєву, логічну компетентності.
Обладнання:
підручник
О.І.
Пометун “Історія України”.
Очікувані
результати:
Після
цього
уроку
учні
повинні
знати:
-
як історики дізнаються про минуле на основі вивчення мови;
-
що таке фольклор;
-
як фольклор допомагає досліджувати минуле.
Вміти:
-
наводити приклади слів, прислів’їв, казок про минуле, з яких можна довідатися про давні часи;
-
аналізувати усні народні твори;
Хід
уроку
І.
Організаційний
момент.
ІІ. Актуалізація
опорних знань.
Гра “Продовжіть
речення”:
-
До писемних джерел належать ... .
-
Писемність виникла на Землі майже ... .
-
Папірус — це ... .
-
Матеріал для письма, виготовлений з верхнього шару кори берези — це ...
-
Пергамент — це ... .
-
Перший папір винайшли в ... .
-
До документів відносять ... .
-
Мемуари — це ... .
-
З писемних джерел можна дізнатися про ... .
-
Щоб скористатися інформацією з писемних джерел, необхідно ... .
-
Архів — це ... .
-
Співробітники архівів, які вивчають документи, систематизують їх — це ... .
ІІ.
Мотивація
навчальної
діяльності.
Епіграф
Як парость виноградної лози,
Як парость виноградної лози,
Плекайте
мову.
Пильно
й
ненастанно
Політь
бур’ян.
Чистіша
від
сльози
Вона
хай
буде.
Вірно
і
слухняно
Нехай
вона
щоразу
служить
вам,
Хоч
і
живе
своїм
живим
життям.
(Максим Рильський)
Завдання
(метод “мережа
думок”)
-
Поясніть вислів українського прозаїка і перекладача М. Шумила “Мова – це глибина тисячоліть.”
ІІІ.
Оголошення
теми
уроку
та
очікуваних
результатів.
Учитель
оголошує
тему
уроку,
записану
на
дошці,
і
разом
з
учнями
формулює
очікувані
результати:
“На
уроці
ми
дізнаємося...”.
IV. Вивчення нового
матеріалу.
Завдання
-
Що мав на увазі відомий дагестанський вчений, доктор філології Нурмагомед Гаджиахмедов говорячи: “Доля народу нерозривно зв’язана з долею мови. В свою чергу, мова народу є тим стержнем, на якому формується культурна самобутність цього народу”.
Робота
з
текстом
підручника.
Опрацюйте
текст
підручника
на
ст.
47-48.
Знайдіть
речення,
які
пояснюють
висловлювання
Нурмагомеда
Гаджиахмедова.
Схема 1. Функції
мови.
(метод “мозковий
штурм”)
Робота з підручником
Розгляньте
схему на ст. 48, підручника О.І.
Пометун “Історія України”,
дайте
відповідь на запитання (метод
“мікрофон”):
-
За яких обставин ці слова могли опинитись в українській мові?
-
Про що свідчить наявність такої великої кількості іншомовних слів у нашій мові?
В
нашій мові є слова, які тісно пов’язані
з певними подіями й періодами в історії
— історизми
(учні
записують в зошит).
Робота з таблицею
Опрацюйте
підручник
О.І.
Пометун “Історія України”, ст.48-49 та
заповніть таблицю.
ІНШОМОВНІ
СЛОВА
|
ІСТОРИЗМИ
|
Бесіда
-
Що належить до усних історичних джерел?
-
Прокоментуйте вислови відомих людей. Чи може усна народна творчість бути джерелом у вивченні історії?
-
Л. Нідерле,
чеський науковець: "Український
фольклор, а надто пісні, вражають своєю
моральною чистотою, високим ідеалізмом,
глибиною , духовною красою, що створити
її міг лише народ дуже високої, старої
культури, глибокого християнського
світогляду".
-
В. Гнатюк, український етнограф,
фольклорист: “Казки
належать до
найдавніших
витворів людського духу і сягають у
глибину таких далеких від нас часів,
якої не досягає жодна людська історія”.
- В. Пропп, радянський філолог- фольклорист: “Казка народжується, звичайно з життя. Всяке архаїчне сьогодні відмирає. Релігійне явище більш давнє, ніж його використання в сучасній казці”.
- В. Пропп, радянський філолог- фольклорист: “Казка народжується, звичайно з життя. Всяке архаїчне сьогодні відмирає. Релігійне явище більш давнє, ніж його використання в сучасній казці”.
Робота
з терміном.
Фольклор
— усна та музична народна творчість,
обряди, звичаї, що мають давнє походження
(учні
записують в зошит).
Робота
з підручником
Розгляньте
обкладинки книжок на ст. 49, підручника
О.І.
Пометун “Історія України”,
дайте
відповідь на запитання:
-
Чим може бути корисним кожен із різновидів
фольклорного твору?
V.
Закріплення.
Робота
з підручником
Використовуючи
пам’ятку “Як працювати з пам’яткою
фольклору”, охарактеризуйте твори,
вміщені в підручнику на ст. 51.
VI.
Рефлексія.
-
Чи вдалося нам вирішити завдання уроку?
-
Які історичні джерела сприяли розв’язанню завдань нашого уроку?
Учитель
підводить
підсумок
уроку,
аналізує
й
оцінює
активність
учнів.
VIІ.
Домашнє
завдання. Параграф
7 підручника
О.І.
Пометун
“Історія
України”.
Корисна розробка для проведення уроку з даної теми.Дякую за ідеї.Надихає на бінарний урок з філологами
ВідповістиВидалитиБінарний урок був би просто чудовий!
ВідповістиВидалити