Ads 468x60px

вівторок, 1 березня 2016 р.

Урок 6. МОВА ЯК ДЖЕРЕЛО ЗНАНЬ ПРО МИНУЛЕ. ФОЛЬКЛОР, 5 клас

Мета:
  • зясувати, яке значення має мова та усна народна творчість для вивчення минулого;
  • розвивати навички роботи з джерелами інформації;
  • навчитись працювати з памятками фольклору;
  • сприяти формуванню глибокої зацікавленості учнів у вивченні минулого українського народу;
  • виховувати шанобливе ставлення до рідної мови та усної народної творчості.
  • формувати в учнів аксіологічну, інформаційну, мовленнєву, логічну компетентності.

Обладнання: підручник О.І. Пометун “Історія України”.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні повинні знати:
  • як історики дізнаються про минуле на основі вивчення мови;
  • що таке фольклор;
  • як фольклор допомагає досліджувати минуле.
Вміти:
  • наводити приклади слів, прислів’їв, казок про минуле, з яких можна довідатися про давні часи;
  • аналізувати усні народні твори;
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра “Продовжіть речення”:
  1. До писемних джерел належать ... .
  2. Писемність виникла на Землі майже ... .
  3. Папірус — це ... .
  4. Матеріал для письма, виготовлений з верхнього шару кори берези — це ...
  5. Пергамент — це ... .
  6. Перший папір винайшли в ... .
  7. До документів відносять ... .
  8. Мемуари — це ... .
  9. З писемних джерел можна дізнатися про ... .
  10. Щоб скористатися інформацією з писемних джерел, необхідно ... .
  11. Архів — це ... .
  12. Співробітники архівів, які вивчають документи, систематизують їх — це ... .
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Епіграф
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бурян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
(Максим Рильський)

Завдання
(метод “мережа думок”)
  • Поясніть вислів українського прозаїка і перекладача М. Шумила “Мова – це глибина тисячоліть.”
ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.
Учитель оголошує тему уроку, записану на дошці, і разом з учнями формулює очікувані результати:На уроці ми дізнаємося....
IV. Вивчення нового матеріалу.
Завдання
  • Що мав на увазі відомий дагестанський вчений, доктор філології Нурмагомед Гаджиахмедов говорячи: “Доля народу нерозривно зв’язана з долею мови. В свою чергу, мова народу є тим стержнем, на якому формується культурна самобутність цього народу”.
Робота з текстом підручника.
Опрацюйте текст підручника на ст. 47-48. Знайдіть речення, які пояснюють висловлювання Нурмагомеда Гаджиахмедова.
Схема 1. Функції мови.

(метод “мозковий штурм”)
Робота з підручником
Розгляньте схему на ст. 48, підручника О.І. Пометун “Історія України”, дайте відповідь на запитання (метод “мікрофон”):
  1. За яких обставин ці слова могли опинитись в українській мові?
  2. Про що свідчить наявність такої великої кількості іншомовних слів у нашій мові?
В нашій мові є слова, які тісно пов’язані з певними подіями й періодами в історії — історизми (учні записують в зошит).
Робота з таблицею
Опрацюйте підручник О.І. Пометун “Історія України”, ст.48-49 та заповніть таблицю.
ІНШОМОВНІ СЛОВА
ІСТОРИЗМИ


Бесіда
  1. Що належить до усних історичних джерел?
  2. Прокоментуйте вислови відомих людей. Чи може усна народна творчість бути джерелом у вивченні історії?
- Л. Нідерле, чеський науковець: "Український фольклор, а надто пісні, вражають своєю моральною чистотою, високим ідеалізмом, глибиною , духовною красою, що створити її міг лише народ дуже високої, старої культури, глибокого християнського світогляду".
- В. Гнатюк, український етнограф, фольклорист: Казки належать до
найдавніших витворів людського духу і сягають у глибину таких далеких від нас часів, якої не досягає жодна людська історія”.
- В. Пропп, радянський філолог- фольклорист: “
Казка народжується, звичайно з життя. Всяке архаїчне сьогодні відмирає. Релігійне явище більш давнє, ніж його використання в сучасній казці”.
Робота з терміном.
Фольклор — усна та музична народна творчість, обряди, звичаї, що мають давнє походження (учні записують в зошит).
Робота з підручником
Розгляньте обкладинки книжок на ст. 49, підручника О.І. Пометун “Історія України”, дайте відповідь на запитання:
- Чим може бути корисним кожен із різновидів фольклорного твору?
V. Закріплення.
Робота з підручником
Використовуючи пам’ятку “Як працювати з пам’яткою фольклору”, охарактеризуйте твори, вміщені в підручнику на ст. 51.
VI. Рефлексія.
  • Чи вдалося нам вирішити завдання уроку?
  • Які історичні джерела сприяли розвязанню завдань нашого уроку?
Учитель підводить підсумок уроку, аналізує й оцінює активність учнів.
VIІ. Домашнє завдання. Параграф 7 підручника О.І. ПометунІсторія України”.

2 коментарі:

  1. Корисна розробка для проведення уроку з даної теми.Дякую за ідеї.Надихає на бінарний урок з філологами

    ВідповістиВидалити
  2. Бінарний урок був би просто чудовий!

    ВідповістиВидалити

 
Blogger Templates